Training

Ik geef verschillende trainingen waaronder Cardio, kracht en sportspecifiek. Hieronder geef ik een korte uitleg van wat de trainingen ongeveer inhouden.

Cardio is een vorm van fitness waarbij het trainingsprogramma afgesteld wordt op de gemeten hartslag. Het doel is om door middel van verschillende trainingen een constante hartslag aan te houden, om zo goed mogelijk de conditie op te bouwen of om als u dat wilt af te vallen.

Cardio wordt door jong en oud beoefend. Vooral mensen die een zittend bestaan hebben, kunnen hierbij voordeel hebben . Een voordeel boven andere sporten zoals teamsporten is dat u bij cardio minder aan vaste trainingstijden gebonden bent.

Bij veel fitnessapparaten die bij cardio wordt gebruikt kan de hartslag worden afgelezen op een display. Indien de waarde voor de hartslag te hoog wordt, kan men de apparaten lichter instellen. Ook andere factoren, zoals de ademhaling, bepalen de hartslagwaarde. Verder kunnen vaak andere waarden op fitnessapparaten worden afgelezen, zoals die van calorieverbranding en de tijd dat nog moet worden getraind. Aan het begin van de training kunnen waarden als maximale trainingstijd, leeftijd en gewicht worden ingevoerd.

Bij het afvallen geldt dat er geen oefeningen zijn die ervoor zorgen dat enkel lichaamsver in een heel specifiek deel van het lichaam wordt afgebroken. Vandaar dat cardio wordt toegepast voor het afvallen: Vet wordt in het gehele lichaam verbrand, dus ook in probleemgebieden. Om een buikje weg te werken, doet men dus niet enkel cardio oefeningen die de buikspieren trainen, maar moet  u veelzijdige oefeningen te doen waarbij verschillende spiergroepen van het lichaam worden gebruikt, zoals die in armen en benen. Tijdens de cardio is het verstandig regelmatig te drinken om dehydratatie te voorkomen. ( uitdroging ) Indien u wilt afvallen, dient men na de cardiotraining niet overvloedig te eten, maar hooguit licht verteerbaar voedsel tot zich te nemen.

Om effectief te zijn dient cardio regelmatig te worden gedaan. Hiervoor kan enige zelfdiscipline noodzakelijk zijn met bijvoorbeeld een stuk buiten te rennen of een apparaat thuis te beoefenen ( crosstrainer / fiets of loopband )

 voordelen:

Je conditie verbeteren

Het risico op hart en vaatziekten wordt kleiner

Je hebt minder kans op diabetes

Cardiotraining helpt bij afvallen

 

Voordelen Van Interval Training :

Je kunt harder trainen

De verandering van spiermassa wordt gestimuleerd

Je bent minder tijd kwijt aan je cardio sessie

Je kunt veel meer vet verbranden

 

Krachttraining 

Is training met (extra) weerstand om de kracht te verbeteren, meestal met het doel om (sport)prestaties te verbeteren.

Anders dan met fitness, waarbij bewegen meestal het doel op zich is, is krachttraining in de meeste gevallen puur een middel om bewegingsvormen beter uit te voeren, om zo prestaties tot een hoger niveau te leiden. Bijvoorbeeld het sterker maken van de beenspieren van een sprinter.

Voor krachtsporters is krachttraining het belangrijkste element van hun training.

Krachttraining is te verdelen in algemene krachttraining en (sport)specifieke krachttraining

 

Algemene krachttraining

Algemene krachttraining heeft als doel om het gehele lichaam sterker te maken. De training heeft dan als doel om het gehele lichaam te verstevigen en niet slechts één spiergroep, of sterker worden in slechts een beweging.

Dit kan in verschillende situaties al merkbaar zijn. Bijvoorbeeld het verstevigen van de rug om rugklachten te voorkomen bij mensen die veel zitten, het voorkomen van blessures bij sporters, of om gewoon in het geheel een sterker atleet te worden. Voorbeeld: squatten of kniebuigingen voor een schaatser.

Specifieke krachttraining

Specifieke krachttraining wordt voornamelijk bij sporters gebruikt. Deze vorm van krachttraining concentreert zich op een specifieke beweging uit een bepaalde sporttak, aangepast aan de soort kracht die van toepassing is bij het uitvoeren van die beweging. Er wordt hierbij vaak afgeweken van de vrij ‘vaste’ standaard oefeningen met gewichten, zodat coördinatie ook een grotere rol speelt bij het uitoefenen van deze krachtoefeningen. Deze oefeningen worden meestal ook in veldtrainingen verwerkt. Voorbeeld: een schaatser die met extra weerstand explosief moet starten.

Voordelen :

Het bereiken van meer spiermassa

Stress niveau verlagen

Verbeteren van je humeur

Verminderd je vet percentage ( na afterburn nog steeds verbranding van vet cellen )

Verlaagd het cholesterol gehalte  en bloed druk

Hart spier wordt sterker

Minder kans op hart falen

 

Blessures :

Houding analyse training na bevalling / bekken instabiliteit

Rug klachten

Knie klachten

Schouder klachten

Are you ready to train?

click here to get in touch with me